site map - карта сайта 

Александр Шкляев

Хроника высказываний о К.Герде

1920-е годы, первая половина

«Произведения К. П. Герда отличаются искренностью, силою чувства и сосредоточенным, глубоким лиризмом, — пишет М.Г. Худяков в рукописи «История вотского народа»,— язык Герда глубокий, картинный и сочный. Появление его книги «Крезьчи» (Гусляр) составило эпоху в вотской поэзии... Лучшие произведения К. П. Герда — поэмы «Война», «Голубой дым», «Завод» и «Песни о пригвожденном народе»

 

1929

ГЕРД Кузебай [1898—] — современный крупный удмуртский (вотский) поэт. Р. в бедной крестьянской семье Вотской автономной области. Начал печататься с 1916 в русских, а с 1917 в удмуртских периодических изданиях. Издал на удмуртском яз. два сборника лирических стихотворений, перевел на русский яз. сборник стихов удмуртской поэтессы Ашальчи-Оки, напечатал ряд статей об удмуртской лит-ре, фольклоре и т. д. Г. — знаток удмуртской мифологии и фольклора. Он собрал и обработал огромное количество народных песен. Народные мотивы в творчестве Герда занимают главное место. Герд писал и революционные стихи, однако последние в художественном отношении не представляют собой ценности. Отдельные стихи Герда переведены на русский (главным образом автором), финский и эстонский языки.

Библиография: "Крезьчи", Сборник стихов, 1922; "Удмурт Кырз?ан’еі ", Удмуртские народные песни, изд. 3-е, "Удкнига", Ижевск, 1927; "Сборник послеоктябрьских стихов", "Удкнига", Ижевск, 1928.

Литературная энциклопедия. 1929.

***

О книге "Крезьчи" ("Гусляр", 1922).

"Та книгаез мынам удмурт калыклэн но литературалэн пичи зарни бугорез шуэм потэ" - "Эту книгу мне хотелось бы назвать маленьким золотым клубком удмуртского народа и удмуртской литературы" (А.Луан - Андрей Лучкин) - "Кенеш", 1929, № 27. - С. 24.


Кузебай Герд: «Удмурт литература сярысь гожъясь муртъеслэсь гожъямзэс лыдзиськод ке, абдран калэ вуиськод. Валась муртъес-а тае гожъяло, оло, чик литератураез зеч тодисьтэм, лыдзисьтэм муртъес гожъям нерге выро-а шуыса, малпаськоно луэ…«Гудырилэн» 2-ти номераз Баженов эш «Удмурт литературалэн 1926-ти аре будэмез» нимо гожтосаз К.Герд сярысь коня ке кыл гожтэм. Гожъяно ке, пояськыса гожъяно овол! Юри шудон картаосын сямен, подтасовкаен алдаськыны уг яра! Адямилэн, уката ик кылбур гожъясьлэн ужез сярысь, кылбуръесыз сярысь гожъяськод ке, эскерыны но кулэ вал: кыче аръесын, кыче дыръя та адямилэн кылбуръесыз гожъямын.
«Крезьчие» бичам кылбуръесы мынам 1915-ти аре гожтэмъесыз но бичамын. Кудиз соос 1917-18-19-20-ти аръесы удмурт но зуч газетъесы но уноез шуккиськиз. Сое но тодыны кулэ вал. Кылбурчилэсь ке уно куриськоды, кылбур дунъясьлэсь но милям уно куреммы луэ! Табере, 10 ар мында ортчыса, Баженов «Крезьчи» шуккем кылбуръесын ожмаськем нерге выре… Баженов эш, одиг пол гинэ шоналскыса, луд кечез-а, гондырез-а оло сялаез-а виыны турттэ. «Чылкак огнам» шуыса гожтэм кылбуръес, со мынам 1918-20 аръесы Малмыжын удмурт ужез пуктыны турттыса ужакум гожтэме. Зэмен ик, быдэс ар мында «чылкак огнам» отын мон ужай. Со сярысь Баженов но тодытэк уг улы. Со аръесы удмурт дышетисьес, инструкторъёс но маръес кулэ вал, адями ой вал. Гимназиын дышетскем узыр удмуртъеслэн нылпиоссы, ми удмурт овол шуыса, удмуртсэс ватыса, зуч школаосын дышетыса пуко вал. Удмурт калык доры уг мыно вал. Соку удмурт мылкыдо дышетскем муртэз тылын но утчаса шедьтыны шуг вал…
Тини озьы быдэс кылбурысь коня ке кылзэ, чурзэ гинэ ишкалтыса, Баженов «подтасовать» карны турттэ. Со гожтэм кылбуръес чик удмуртэз сапкыса гожтэмын овол, удмуртлэн кужымезлы оскыса, со ваньмыз визьтэм овол али, со быгатоз али ассэ возьматыны шуыса, юаса, юри калыкез кызьы ке но сайкатон понна, со озьы 1918-ти аре Малмыжын гожтэмын. Сайкатыны нуныяса но, тышкаськыса но луэ… «Герд кылбурчи кылдонлы, удмурт литература сяськаяськонлы уг оскы вал» шуыса, Баженов гожтэм. Со зэм овол! «Крезьчиын» таче кылбуръес вань: 1. Удмурт поэтэ… Тон удмурт калыклэн Вордэм, утялтэм сяськаез… Быдты кизьса аслэсьтыд кидыстэ – Собере шуя, быр, толъя но буръя лобзыса. Тон интые потозы выль чебер сяськаос – Выль поэтъес» (127 б.). 2. Куке но соку Ваньмы ик кулом – Музъеме выдса, Ваньмы ик сисьмом… Мукет поэтъес Нош вордскозы, Асьмелэсь шулдыр Кырзалозы (130 б.). 3. Гуртъести, Куанер удмуртъес султозы. Выль дисен вошкыса Потозы гырисьес шундылэн пумитаз Гырыны – Выль кидыс кизьыны! (25 б.). 4. Нюлэсэз корало… Со понна пуослэн тысьессы куашкалоз Му вылэ куашкаса, Туж чаляк удаса Жужалоз, туж кужмо будылоз – Вож тэль нош куашетны кутскылоз (20 б.). 5. Удмурт калык доры берен нош мон берытски… Гуртэз адзи – сюлмы шуназ, Кылэз кыли – шумпоти (2 б.)
Удмурт калыклэсь сяськаяськемзэ витемме, удмурт кыллы оскемме, выль поэтъес вуозы шуыса улэмме, уг возьмато-а ма та кылъес? Малы-ось юри ваньзэ но овол карыса, адямиез «сьод кырныжлэн кроктэмез» но мар но шуыса гожтыны кулэ луэм?..» (1927).

Андрей Бутолин: «Националистъеслэн поэзизы со ласянь характерно луэ. Соослэн, огъя вераса, вань поэзиязы реакционной романтика пычамын. <…> Бырись класслэн поэзияз условность котьмарзэ вормыны кутске, формализм потэ (Гердлэн сонетъес, триолетъес но мызон «летъесын» выремез)». (1935)

Фома Ермаков: «К.Гердлэн творчествояз янгышъесыз но вал, партилэсь политиказэ тырмыт валамтэен, шонер сюрес вылысь со куд-ог дыръя кожылиз. Аслаз творчествояз чем дыръя со нырысь интые пуктылмз национальной ужпумъёсты, нош классовой, социальной ужпумъесты палэнэ кельтылиз. Соин сэрен националистической шомъем янгышъес лэсьтылиз, вашкала удмурт сямъесты ушъялляз» (1963).


Фома Ермаков: «К.Герд шонер сюрес вылысь кожылыны но шедьтылиз, националистической шомъем янгышъес лэсьтылиз…»Крезьчи» сборникын пумиськыло лябесь, косэсь, нош куддыръя янгышесь произведениос но. Та сборникын тужгес но шодисько Гердлэн идейной янгышъесыз, солань-талань шонаськемез. Тани «Ой, эше» кылбурын автор гожтэ: «Ой, эше, Юлтоше, Эн тушмона узырлы. – Тон узыр, Тынад вань! – Эн шуылы Тон солы. Ваньбурен, Зарниен Мар карод, Юлтоше?» Тини озьы, узырез синазькыль карытэк, солэн дортиз йырдэ жутыса ортчыны поэт оте… Озьы ик пусйыны кулэ тазэ но: классовой тушмонэн нюръяськонэ отись зырдыт кылъес Герд уг шедьты. Малы ке но, солэн малпамезъя, шудо улон кытысь ке палэнысь ас эрказ вуоз. Со сярысь кылбуръеслэн нимъессы ик верало: «Вуоз», «Шуд лыктоз», «Тулыс вуоз», «Лыкты» но мукет. К. Гердлэсь улонын аслэсьтыз инты утчамзэ, улон сюрес вылэ йыгмыт султымтэзэ умой возьматэ «Шоро-куспо» кылбурез… Сыче сложной обстановка дыръя Кузебай Герд, умой-умой валаса оз вутты партилэсь национальной политиказэ, оз адзы зучъес полысь интернационалистъесты, националистической шомъем кылбуръес гожъялляз. <…>. Мукет кылбуръесысь пумитано валантэм отвлеченной символъесты. Сыче символъесын «Гуртын буран» кылбурын выль улонлэн лыктэмез суредамын. Сое лыдзыса валаны уг луы, ма вераны турттэ вал поэт». <…..> Веранэз овол, поэтлэн янгышъесыз вал». (1966).

Алексей Ермолаев: К. Гердлэн «огпол учкыкуз, революция - тыл но тир, мукет полаз – чебер нылмурт, шунды. Умойгес чаклано ке – сояз но таяз но кылбурын – романтической образ, зэмос улонысь революцилэн кык палыз нимаз-нимаз висъямын. Историысь асьмеос тодиськомы: куанер калык шудзэ пычал кутытэк басьтыны оз быгаты, ужась калыкез зибыса возисьес ас мылпотэмзыя гинэ властез пролетариатлы оз сетэ. Романтической мылкыдо поэтлэн кылбураз озьы кылдиз «вань дышмонъесыз, адзонтэмъесыз кораса быдтись тир» образ... Романтизм ик луиз Гердлэн быдэс творчествояз образ кылдытон главной амалыз, - революция тулкым вылын жутскем романтизм: «горд шундыосын», «чебер нылъесын», «чагыр дуннеосын», «Эльбай гурезьесын» но… «удмурт понна ужаса» но ас калыкезлы валантэм луэм но котыр ероскын огназ кылем кырзась лирической героен, котыр шимес пеймыт тэльесын, нюръесын, колись калыкен. Соос возы ик ватсалом на «уйшор толлы» нырысь тэльмырыса (1920), собере (1922) солы пумит чутрак лек вазись кылбурчи, берат (1930) нош со тол ик: «гуртын буран, гуртын пурга». Ялан инкуазь. Я со туж чебер, я со шимес, бугрес. Сое ваньзэ сюлэм пыртиз поттэ лирической герой». (1984)

Фома Ермаков: «Гердовщина» «кылэз удмурт литератураысь зэмос талантливой поэзиез саптан понна кылдытизы Т. И. Иванов, М. И. Волков, В. А. Максимов. 1930-ти арын 1-6-ти январе ВУАРП-лэн конференцияз Т. И. Иванов «Удмурт чеберлыко литератураын марксистско-ленинской критика азяз сылись быдэстоно ужъес» докладаз кошкемыт кылъес вераз: «Литератураысь буржуазно-националистической мылкыдъем шонтылонъесын (гердовщина, бегентыловщина)… марксизмез паньсасьесын но мукет окты-калтыосын туж зол нюръяськемен артэ, удмурт марксистской критика азьын мукет уж но сылэ на» <…> Отияз таче сапрес уже кыстиськизы мукетъесыз но. Со сярысь верало куд-ог статья нимъес: В. Максимов – «Под маской левых фраз», «Энциклопедические упражнения К. Герда», М. И.. Волков – «Кулак поэт», Я. И. Ильин – «Против вражеской идеологии». Собере ини С. Ельцовлэн «против буржуазно-националистической и оппортунистических извращений линии партии в литературе» («Ижевская правда», 1932, 2 март) статььяз «гердовщина» кыл олоконя пол поттылэмын. Та авторез ортчыны тыршыса гожтэ М. И. Волков «Кулак поэт» («Удмурт коммуна», 1932, 30 март) статья. Солэн верамезъя, К. Герд – заводлэн но ужась калыклэн тушмонзы». (1990)

Выступление Президента Удмуртской Республики Александра Волкова на церемонии открытия памятника выдающемуся сыну удмуртского народа Кузебаю Герду

Добрый день, дорогие друзья!

Думаю, для всех присутствующих здесь этот день не только действительно добрый, но и по-настоящему радостный. Он наполнен ярким светом имени великого сына удмуртского народа Кузебая Герда.

День открытия памятника выдающемуся удмуртскому поэту, ученому и общественному деятелю войдет в историю Удмуртии как важнейшее в череде событий, посвященных празднованию 85-й годовщины государственности нашей республики.

Рождение государственности невозможно без создания институтов государственной власти. Но оно – еще и итог развития национального самосознания народа, его духовного роста, его движения к вершинам мировой культуры.

Кузебай Герд как раз и был тем человеком, который наиболее полно, остро и убедительно выразил не только итоги, но и перспективы развития самосознания удмуртского народа. Народа, который в 1918 году на первом Всероссийский съезд удмуртов четко заявил о своем желании жить в составе Российской Федерации.

Народа, который прекрасно понимал, что государственность нужна ему не только для того, чтобы не раствориться в других этносах, но чтобы вместе с другими народами начать строить новую жизнь.

Кузебай Герд навсегда останется солнцем удмуртской поэзии, родоначальником прозы, драматургии, фольклористики, этнографии, историографии и педагогики Удмуртии. И во всех этих сферах творческой деятельности Кузебай Герд остается непревзойденным примером ярчайшего таланта и профессионального отношения к делу.

Еще в начале XX века Кузьма Павлович воздвиг себе нерукотворный памятник своим творчеством, своей активной гражданской позицией в деле государственного строительства удмуртского народа.

Рукотворный памятник, олицетворяющий всенародное уважение, преклонение и благодарность Кузебаю Герду за его поистине неоценимый вклад в духовное развитие Удмуртии, должен был появиться много лет назад.

Время убеждает нас в том, что попытки вычеркнуть из истории таких людей, как Кузьма Павлович Чайников, обречены на неудачу. Рано или поздно история восстанавливает право на бессмертие каждого, кто заслужил его безмерной любовью к своему народу, самоотверженным трудом во имя его счастливого будущего.

Мечты Кузебая Герда – поэта и мыслителя великой и трагической эпохи – не затерялись в бескрайнем поле жизни. Благие посевы его ожиданий воплощены в современные достижения экономики, образования, здравоохранения и культуры Удмуртской Республики.

Уверен, что и в праздники, и в будни памятник Кузебаю Герду будет местом поклонения созидательной и творческой энергии народа Удмуртии, что к этому светлому имени никогда не зарастет народная тропа.

Спасибо за внимание.

Источник: udmurt.ru



 

 


Александр Шкляев. Удмуртская литература и журналистика.
Контакты: skl-44@yandex.ru